buss


Denna dag gick vi upp tidigt för att hoppa på en buss från Shinjuku. Vi skulle åka i 6 timmar och köpte allt spännande godis vi kunde hitta innan vi gick ombord.


Vi åkte genom alla möjliga slags landskap, och eftersom vi åkte upp i berget förändrades även växtligheten. Först var allt samma gröna nyans, men ju högre upp vi kom blev färgerna mer växlande. Snart kom vi till överblommade körsbärsträd, och ännu senare kala träd och körsbärsbomsknoppar. Temperaturen gick från 25 till 12 grader.


Snart stannade vi på en rastplats och slängde i oss en lunch på 20 min. Jag åt ris med mera och Sara och Emil ramen. Sara fick skummad äggvita i sin soppa vilket var väldigt lustigt. Såg ut som någon hade spottat i den. Alla stirrade något extremt på oss och man märkte att det inte kom många västerlänningar hit.


Målet på vår bussfärd var en liten stad vid namn Takayama. Ganska liten och sömnig och bara populerad av gamlingar, men fin ändå. Jag har varit där tidigare med familjen 2006. Men det var ju ett tag sen.




Vi kom snart fram till stationen och gick till vår ryokan. Blev välkomna av en gumma som knappt nådde mig till axlarna och skrattade konstant. Riktigt öronskärande häxskratt som man inte kunde låta bli att skratta åt. Hennes man skrattade exakt likadant fast några tonarter mörkare. Blev bjudna på fint macha-te på våra tatamimattor i det enorma rummet vi bodde i. Kvällen spenderade vi i detta rum; 50-gradigt vatten med tillhörande tvättplats. Dessutom - mixed gender! Inte helt vanligt.  Att man kunde låsa dörren om sig uppskattades det också. Öppnade fönstret och kollade ut på floden som rann precis utanför. Ungefär det mysigaste jag har gjort på länge.

Kommentarer
Postat av: sara

åh, mysigt

2011-06-13 @ 23:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0