todai-ji



I Nara finns ett väldigt stort tempel. Så stort att det råkar vara världens största träbyggnad. Tydligen har det en gång i tiden varit två gånger så stort, men det brann ner och jag gissar på att man inte hade råd att bygga det lika stort igen.


Vi trängdes med massor av skolbarn och fascinerades över hur man kunde bygga så stora byggnader på 700-talet. Sjukt.


Inuti världens största träbyggnad bodde världens största bronsbuddha. Det är synd för det går verkligen inte att visa på bild hur stor den var. ENORM hur som helst.


Eller alltså jag kan ju säga såhär: Näsborren är så stor att en människa kan åla sig igenom den.


Det testade skolbarnet såklart gärna. Man säger att man får tur resten av sitt liv om man klarar av att komma igenom hålet som alltså är lika stort som ena näsborren. Vissa var verkligen helt desperata att komma igenom och de slet i varandra som bara den!

Kommentarer
Postat av: melwa

underbara bilder.

2011-07-01 @ 16:03:59
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: Agnes

Har också varit där! Hur coolt ställe som helst. Och tänka sig att jag faktiskt lyckades att ta mig igenom det där hålet ;)

2011-09-23 @ 14:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0